Ομιλία Λάκη Βασιλειάδη στη Βουλή για τις τροποποιήσεις στον Ποινικό Κώδικα

Ομιλία Λάκη Βασιλειάδη στη Βουλή για τις τροποποιήσεις στον Ποινικό Κώδικα
11 Νοεμβρίου, 2021

Ομιλία Λάκη Βασιλειάδη στη Βουλή για τις τροποποιήσεις στον Ποινικό Κώδικα

Ο Βουλευτής Πέλλας της Νέας Δημοκρατίας Λάκης Βασιλειάδης τοποθετήθηκε στην ολομέλεια της
Βουλής, στη συζήτηση για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης που αφορά σε Τροποποιήσεις
του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα,
Πέμπτη.
Ο Λάκης Βασιλειάδης επικεντρώθηκε στην αυστηροποίηση των ποινών για ειδεχθή εγκλήματα
όπως η ανθρωποκτονία, η θανατηφόρα ληστεία και οι βιασμοί, ειδικότερα δε στις περιπτώσεις όπου τα
θύματα είναι ανήλικοι. Ο Βουλευτής ανέφερε πως η τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα από την
Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τον Ιούλιο του 2019, λίγες μόνον ημέρες πριν τις εκλογές, χαρακτηρίστηκε από
προχειρότητα και ιδεοληψία, ενώ εξέφρασε τη γνώμη πως θεμελιώδη ζητήματα για την κοινωνία και τη
Δημοκρατία, όπως αυτό της δικαιοσύνης, πρέπει να μένουν έξω από τη στείρα πολιτική αντιπαράθεση.

Το βίντεο της ομιλίας είναι διαθέσιμο στο σύνδεσμο

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
«Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, η σημερινή συζήτηση της Ολομέλειας της
Βουλής αφορά σε ένα θεμελιώδες για την κοινωνία μας ζήτημα, τη Δικαιοσύνη, τον έναν εκ των τριών
πυλώνων του κοινωνικού οικοδομήματος. Οφείλουμε, λοιπόν, να το αντιμετωπίσουμε με τον δέοντα
σεβασμό και τη σοβαρότητα που απαιτεί η διαδικασία επικαιροποίησης του θεσμού αυτού. Το
επισπεύδον Υπουργείο Δικαιοσύνης αποτύπωσε με ουσιαστικό τρόπο τα συμπεράσματα της
Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής, η οποία συστάθηκε τον Μάρτιο του 2020 με σκοπό την
παρακολούθηση της εφαρμογής του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας με τη μορφή
την οποία απέκτησαν τον Ιούλιο του 2019.
Η αλήθεια είναι ότι οι κώδικες χρειάζονταν επικαιροποίηση, καθώς δεν είχαν αναθεωρηθεί για
δεκαετίες. Όμως, ο τρόπος με τον οποίον έγιναν οι αλλαγές αυτές τον Ιούνιο- Ιούλιο του 2019
χαρακτηρίστηκε από προχειρότητα και ιδεοληψία, όπως όλες σχεδόν οι πρωτοβουλίες της
προηγούμενης Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Τα αποτελέσματα τα είδαμε και τα βλέπουμε συχνά στην
επικαιρότητα, με εγκληματίες καταδικασμένους για βαριά και βίαια εγκλήματα να κάνουν χρήση ευνοϊκών
διατάξεων, να είναι ελεύθεροι και να εγκληματούν εκ νέου. Ωστόσο δεν είναι τα αποτελέσματα της κακής
νομοθέτησης της προηγούμενης κυβέρνησης ο μόνος λόγος που το σημερινό σχέδιο νόμου είναι
αναγκαίο και χρήσιμο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εξωγενείς παράγοντες έχουν πυροδοτήσει αύξηση της
εγκληματικότητας και συνεπώς απειλείται το αίσθημα ασφάλειας των Ελλήνων από την πανδημία και την
παραπληροφόρηση γύρω από αυτή, μέχρι την αλλαγή του κλίματος η οποία καθιστά τις πυρκαγιές ως

Λάκης Βασιλειάδης
Βουλευτής Πέλλας, Νέα Δημοκρατία

Πολιτικό Γραφείο: Γιαννιτσά, Ελευθερίου Βενιζέλου 113, 581 00 – τηλ./fax: 23820 83841 www.lakisvasileiadis.gr
Έδεσσα, Ηρώων Πολυτεχνείου 3, 582 00 – τηλ. 23810 21651 [email protected]

Κοινοβουλευτικό
Γραφείο:
Αθήνα, Mητροπόλεως 1, 105 57 – τηλ.: 210 324 2786, fax: 210 370
9420

[email protected]
μία σοβαρή απειλή, αλλά και την ισχυροποίηση του οργανωμένου εγκλήματος, ένας συνδυασμός
παραγόντων που επιβάλλουν την επικαιροποίηση των κωδίκων. Σε εβδομαδιαία και πλέον βάση η
επικαιρότητα κατακλύζεται από βίαια εγκλήματα συχνά σε βάρος ευάλωτων ομάδων, όπως οι γυναίκες
και τα παιδιά. Η εγκληματικότητα παίρνει πλέον τέτοια μορφή που επιβάλλει στην πολιτεία να προβεί σε
αλλαγές στον μηχανισμό απονομής δικαιοσύνης. Άρα, η αναγκαιότητα και η χρησιμότητα του υπό
συζήτηση σχεδίου νόμου είναι νομίζω προφανείς.
Ας δούμε επιγραμματικά μερικές διατάξεις και πώς οι παρεμβάσεις που εισηγείται το Υπουργείο
αναμένεται να επηρεάσουν την απονομή δικαιοσύνης. Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει τέσσερις
κατηγορίες παρεμβάσεων.
Πρώτον, έχουμε αυστηροποίηση του πλαισίου των ποινών για συγκεκριμένα εγκλήματα ιδιαίτερης
ποινικής απαξίας, τα λεγόμενα και ειδεχθή εγκλήματα. Για παράδειγμα, για τα αδικήματα όπως αυτό της
εσχάτης προδοσίας, της ανθρωποκτονίας, της θανατηφόρας ληστείας, του ομαδικού βιασμού, του
θανατηφόρου βιασμού ή του βιασμού σε βάρος ανηλίκου προβλέπεται μοναδική πλέον ποινή η ισόβια
κάθειρξη. Επιπλέον, περιορίζονται οι τυπικές προϋποθέσεις για τη χορήγηση δυνατότητας απόλυσης
υπό όρο. Αυστηροποιείται η διάταξη για την ανάκληση της απόλυσης υπό όρο και καταργείται η
απόλυση κρατουμένου με τον όρο της ηλεκτρονικής επιτήρησης για τα ανωτέρω αδικήματα. Με μία
φράση δηλαδή, για τα ειδεχθή εγκλήματα μόνον ισόβια και όταν λέμε ισόβια εννοούμε μόνο ισόβια!
Δεύτερον, τα εγκλήματα που σχετίζονται με το περιβάλλον και την αλλαγή του κλίματος, όπως
αυτά του εμπρησμού και του εμπρησμού δασών, μετατρέπονται από εγκλήματα αποτελέσματος σε
εγκλήματα αφηρημένης διακινδύνευσης. Δεν χρειάζεται δηλαδή να θρηνήσουμε μεγάλο αριθμό ατόμων,
αλλά αρκεί ο θάνατος ενός και μόνον ανθρώπου για την επιβολή ισόβιας κάθειρξης. Ειδικά το αδίκημα
του εμπρησμού δασών τυποποιείται πλέον ως κακούργημα στη βασική του μορφή και όχι ως
πλημμέλημα όπως ίσχυε από τον Ιούλιο του 2019.
Τρίτον, προστατεύονται οι ευάλωτες και ευπαθείς ομάδες. Προβλέπεται αυτεπάγγελτη δίωξη για
την προσβολή της γενετήσιας αξιοπρέπειας στον εργασιακό χώρο, ενώ αναβαθμίζονται τα αδικήματα και
αυστηροποιούνται οι ποινές για εγκλήματα όπως η αιμομιξία, η εμπορία ανθρώπων, ο ομαδικός βιασμός
και η μαστροπεία ειδικότερα σε βάρος ανηλίκων.
Τέταρτον, δίνεται ακόμα μεγαλύτερο βάρος σε εγκλήματα με θύματα ανήλικα άτομα, όπως η
αποπλάνηση. Η παραγραφή ξεκινά πλέον από την ενηλικίωση του ατόμου με προέκταση ενός επιπλέον
έτους εφόσον η πράξη είναι πλημμέλημα ή τριών επιπλέον ετών εφόσον η πράξη είναι κακούργημα. Η
πολιτεία δίνει, λοιπόν, τον απαραίτητο χρόνο στα θύματα να βρουν το κουράγιο να καταγγείλουν τα
αδικήματα και να αναλάβει η δικαιοσύνη.
Τέλος, ξεχωρίζω τις επιμέρους διατάξεις για τη διασπορά ψευδών ειδήσεων, τη μάστιγα της
εποχής μας και την τροχοπέδη στην αντιμετώπιση της πανδημίας και τον περιορισμό της αναστολής
εκτέλεσης ποινής για περιπτώσεις όπου υπάρχει προηγούμενη αμετάκλητη καταδίκη. Δεν μπορεί να
χορηγείται αναστολή εκτέλεσης ποινής σε κατά συρροή εγκληματίες. Υπάρχει ιστορικό που μαρτυρά ότι
η τέλεση νέων αδικημάτων είναι εξαιρετικά πιθανή.
Κλείνοντας, κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να προσθέσω ότι είναι θεμελιώδες για το πολίτευμά μας, για
την κοινωνία μας, ακόμα και για τον πολιτισμό μας να αποδίδεται δικαιοσύνη και εξίσου σημαντικό είναι η
δικαιοσύνη αυτή να αποδίδεται από τους ανεξάρτητους φορείς του κράτους, δηλαδή τα δικαστήρια. Ένας
ανεξάρτητος, αδέσμευτος, δίκαιος και αναλογικός μηχανισμός απονομής δικαιοσύνης προσφέρει το
απαιτούμενο αίσθημα ασφάλειας στους πολίτες το οποίο θα επιτρέψει την εύρυθμη λειτουργία της
κοινωνίας και της οικονομίας. Αλίμονο για τη χώρα μας αν κλονιστεί το αίσθημα και βιώσουμε
καταστάσεις ανομίας, αυτοδικίας και βίας. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό, κατά τη γνώμη μου, τέτοια
θεμελιώδη ζητήματα να τα αφήνουμε έξω από τη στείρα πολιτική αντιπαράθεση. Θα κάνω μία ύστατη

Λάκης Βασιλειάδης
Βουλευτής Πέλλας, Νέα Δημοκρατία

Πολιτικό Γραφείο: Γιαννιτσά, Ελευθερίου Βενιζέλου 113, 581 00 – τηλ./fax: 23820 83841 www.lakisvasileiadis.gr
Έδεσσα, Ηρώων Πολυτεχνείου 3, 582 00 – τηλ. 23810 21651 [email protected]

Κοινοβουλευτικό
Γραφείο:
Αθήνα, Mητροπόλεως 1, 105 57 – τηλ.: 210 324 2786, fax: 210 370
9420

[email protected]
προσπάθεια απευθυνόμενος κυρίως σε συναδέλφους της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και
προτρέποντάς τους να μην παρασύρονται από την έλλειψη στρατηγικής της ηγεσίας τους. Τους καλώ,
λοιπόν, να στηρίξουν το σχέδιο νόμου αυτό. Σας ευχαριστώ πολύ.»

Σχόλια