Αλλάζουν όλα στα διπλώματα και τις εξετάσεις οδήγησης: Στο τιμόνι από τα 17, τι περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο

Αλλάζουν όλα στα διπλώματα και τις εξετάσεις οδήγησης: Στο τιμόνι από τα 17, τι περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο
13 Οκτωβρίου, 2021

Αλλάζουν όλα στα διπλώματα και τις εξετάσεις οδήγησης: Στο τιμόνι από τα 17, τι περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο

«Λίφτινγκ» στη διαδικασία έκδοσης διπλώματος οδήγησης φέρνει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο παρουσίασε σήμερα το μεσημέρι ο αρμόδιος υπουργός, Κώστας Αχ. Καραμανλής.

Με το νομοσχέδιο «Οδηγώντας με ασφάλεια: Εκσυγχρονισμός πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών», το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή το προσεχές διάστημα, επιχειρείται η αναμόρφωση του πλαισίου που διέπει την εκπαίδευση, τη θεωρητική εξέταση και πρακτική δοκιμασία υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, με σκοπό την προαγωγή της διαφάνειας, τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας και τη γενικότερη προαγωγή του επιπέδου της οδικής ασφάλειας της χώρας.

Κώστας Αχ. Καραμανλής: Στο τιμόνι από τα 17
«Διασφαλίζουμε ότι οι εξετάσεις θα είναι αδιάβλητες και πως θα έχουμε καλύτερους οδηγούς στον δρόμο. Καθιερώνουμε τη δυνατότητα εξέτασης για τους νέους 17 ετών. Αυτή νομίζω είναι η είδηση σήμερα. Όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες της ΕΕ, θεσπίζουμε τη δυνατότητα προσωρινής άδειας οδήγησης για νέους 17 ετών που θα μπορούν πλέον να οδηγούν, αρκεί να έχουν δίπλα τους έναν έμπειρο οδηγό», υπογράμμισε στην αρχή της παρουσίασης ο Κώστας Αχ. Καραμανλής.

Οδήγηση για τους 17άρηδες εντός της Περιφέρειάς τους
Όπως συνέχισε ο υπουργός, «σε πολλές χώρες της Ευρώπης ισχύει αυτό που λέμε η οδήγηση με συνοδό οδηγό. Πώς θα γίνει πρακτικά: Είχαμε πει ότι οι 17άρηδες θα έχουν δυνατότητα όχι μόνο να δώσουν εξετάσεις, αλλά και να οδηγούν. Μπορεί να χαρακτηριστεί ως “προσωρινό δίπλωμα”. Εντός της Περιφέρειας στην οποία κατοικούν. Το άλλο που πρέπει να διευκρινίσουμε είναι τα χαρακτηριστικά του συνοδού. Θα πρέπει να πληροί πολύ συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Να είναι τουλάχιστον 25 ετών, να έχει δίπλωμα οδήγησης τουλάχιστον για 5 χρόνια και να έχει και “καθαρό” δίπλωμα, δηλαδή καθαρό point system. Αν δείτε τα στατιστικά που υπάρχουν για τα τροχαία, θα δείτε ότι σε αυτές τις ηλικίες (τις μικρές) τα νούμερα είναι καλύτερα από άλλες ομάδες. Η λύση που προτείνουμε είναι μια λύση λελογισμένη και που έχει συγκεκριμένους περιορισμούς».

Οι βασικές αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο
*Θέσπιση νέου κατώτατου ορίου ηλικίας για την παρακολούθηση θεωρητικής και πρακτικής άσκησης, ήτοι τα 17 έτη, καθώς και δυνατότητας των υποψηφίων που έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους και έχουν πραγματοποιήσει τον ελάχιστο αριθμό ωρών θεωρητικής εκπαίδευσης οχημάτων κατηγορίας Β να λάβουν μέρος στις θεωρητικές εξετάσεις αλλά και στις πρακτικές δοκιμασίες.
*Θέσπιση δυνατότητας οδήγησης με συνοδό σε όσους υποψήφιους οδηγούς έχουν συμπληρώσει τα 17 έτη και ολοκληρώνουν επιτυχώς την πρακτική δοκιμασία. Ειδικότερα, προβλέπεται η χορήγηση προσωρινής άδειας οδήγησης στους ανήλικους υποψήφιους οδηγούς μέχρι τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας τους, όποτε και τους χορηγείται το κανονικό έντυπο άδειας οδήγησης. Οι ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις με συνοδό θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση, που θα εκδοθεί εντός 2 μηνών από την έναρξη του ισχύος νόμου (για να μην υπάρξη καμία καθυστέρηση και κανένα κενό ως προς την εφαρμογή της ρύθμισης).
*Ειδική θεωρητική εκπαίδευση για συγκεκριμένες κατηγορίες υποψήφιων οδηγών, όπως οι οδηγοί που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που έχουν αναγνωριστεί ως δικαιούχοι διεθνούς προστασίας και που είναι κωφοί και βαρήκοοι, με τη χρήση ειδικού εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο περιλαμβάνει ενδεικτικά εγχειρίδιο σε ψηφιακή μορφή με ήχο, εικόνες, σκίτσα, πραγματικές φωτογραφίες, κείμενο και βίντεο ακόμα και στην νοηματική γλώσσα.
*Αναδιαμορφώνεται και απλουστεύεται η ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης, με σκοπό την καλύτερη κατανόηση και την ενίσχυση της κριτικής σκέψης των υποψήφιων οδηγών και κατανόηση θεμάτων καταστάσεων οδικής ασφάλειας, η οποία θα αποτελέσει αντικείμενο σχετικής υπουργικής απόφασης.
*Προβλέπεται η διάθεση των Ερωτηματολογίων των θεωρητικών εξετάσεων και σε άλλες γλώσσες πέραν της Ελληνικής (οι οποίες και θα καθοριστούν με την έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης), στην ελληνική με χρήση ακουστικών με ήχο καθώς και στην ελληνική νοηματική γλώσσα.
*Αυστηροποιείται ο έλεγχος της διεξαγωγής των θεωρητικών εξετάσεων, προς αποκατάσταση των στρεβλώσεων και προβλημάτων του υφιστάμενου συστήματος, με τον καθορισμό ελέγχου ταυτοπροσωπίας σε δύο στάδια, ενώ προβλέπεται η χρήση ηλεκτρονικών μέσων για εισαγωγή σε εξεταστικό σύστημα, ήτοι η χρήση ψηφιακών διαπιστευτηρίων με τη δυνατότητα ταυτοποίησης δύο παραγόντων μέσω της Ενιαίας Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης.
*Ενημέρωση υποψηφίων με τη χρήση οπτικοακουστικού υλικού για τη διαδικασία εξέτασης, για την απαγόρευση χρήση κινητών τηλεφώνων, ακουστικών ή οποιασδήποτε άλλη ηλεκτρονικής συσκευής επικοινωνίας, οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής ή έξυπνης συσκευής, όπως ηλεκτρονικά ρολόγια κλπ, για την απαγόρευση απομάκρυνσης των υποψηφίων από τη θέση εξέταση τους για οποιονδήποτε λόγο, πριν την ολοκλήρωση της θεωρητικής εξέτασης και του τελευταίο υποψηφίου, καθώς και τις επιβαλλόμενες κυρώσεις σε περίπτωση διαπίστωσης οποιασδήποτε παράβασης (όπως θα καθοριστούν με σχετική υπουργική απόφαση).
Πού θα κάθονται οι εξεταστές

«Εμείς είδαμε πολύ προσεκτικά τις παρατηρήσεις και τις διαβουλεύσεις που έγιναν. Βάζουμε τους εκπαιδευτές στο αυτοκίνητο. Σε άλλες χώρες της Ευρώπης οι εξεταστές κάθονται μπροστά, σε άλλες πίσω. Εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να κάθονται πίσω. Ένα νομοσχέδιο που δεν είναι φορτισμένο ιδεολογικά και πολιτικά, γι’ αυτό δεν το πάμε με διαδικασία κατεπείγοντος, θέλουμε να γίνει συζήτηση, να ακούσουμε όλους τους φορείς», τόνισε αναφορικά με το πού θα βρίσκονται οι εξεταστές κατά τη διάρκεια της εξέτασης των υποψήφιων οδηγών ο κ. Καραμανλής.

Τι θα γίνει με τις ασφαλιστικές
Σε άλλο σημείο της παρουσίασης τους νομοσχεδίου ο υπουργός αναφέρθηκε στην ασφαλιστική κάλυψη των 17άρηδων. «Νομίζω ότι είναι ένα ζήτημα που θα το δούμε. Βλέποντας τα στοιχεία που σας ανέφερα με τα ατυχήματα και τα τροχαία που υπάρχουν, δεν νομίζω ότι θα υπάρξει μεγάλη διαφορά. Είναι γνωστό τοις πάσι ότι ένας νέος οδηγός πληρώνει περισσότερα ασφάλιστρα. Μπορεί να αυξηθεί ακόμα παραπάνω. Μας απασχολεί και θα το δούμε. Αλλά δεν θα είναι απαγορευτικά τα ασφάλιστρα. Δεν οδηγεί μόνος του ο 17άρης. Οδηγεί σε ένα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο», σημείωσε.

Πηγή: Iefimerida.gr

Σχόλια