Το καλάθι της ελληνίδας νοικοκυράς γεμίζει και… ψηφιακά

Το καλάθι της ελληνίδας νοικοκυράς γεμίζει και… ψηφιακά
8 Φεβρουαρίου, 2016

Το καλάθι της ελληνίδας νοικοκυράς γεμίζει και… ψηφιακά

Συνεχής είναι στην Ελλάδα η αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών αλλά και της επίδρασης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στον κλάδο των σούπερ μάρκετ.

Τα παραπάνω προκύπτουν από την πρόσφατη ετήσια έρευνα καταναλωτών του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών σε δείγμα 2.000 ατόμων από όλη τη χώρα. Η μελέτη του ΙΕΛΚΑ αναδεικνύει τις σημαντικές και βαθιές αλλαγές του έλληνα καταναλωτή, καταγράφοντας τις αντιλήψεις του γύρω από τις αγορές στα σούπερ μάρκετ.

Μία από τις βασικές τάσεις που εξετάζει είναι η διείσδυση των ηλεκτρονικών αγορών αλλά και γενικότερα η επίδραση του διαδικτύου, των social media και των νέων τεχνολογιών στις αγορές προϊόντων σούπερ μάρκετ. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν δύο τάσεις: Η επίδραση που ήδη έχουν τα ψηφιακά μέσα στις αγορές μέσω των σούπερ μάρκετ και οι προοπτικές ανάπτυξης του καναλιού των online πωλήσεων.
Όσον αφορά την επίδραση επί των παραδοσιακών καναλιών πώλησης τροφίμων από την ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών, προκύπτει ότι υπάρχει μία σημαντική κατηγορία καταναλωτών (περίπου 1 στους 4) που επηρεάζεται είτε παθητικά είτε ενεργητικά από τις διαθέσιμες online πληροφορίες.

Συγκεκριμένα το 24% των καταναλωτών δηλώνει ότι αναζητά ενεργητικά πληροφορίες για τιμές στο διαδίκτυο, πριν να πραγματοποιήσει τις αγορές στο κατάστημα της επιλογής του, ενώ το 23% είναι σταθερά δέκτης της κύριας πληροφόρησής του από ηλεκτρονικά μέσα (το 18% μέσω των social media και το 5% μέσω του έξυπνου κινητού τηλεφώνου του). Τα στοιχεία αυτά καταδεικνύουν τη σημασία που έχουν πλέον τα ψηφιακά μέσα στις αγορές προϊόντων εντός των σούπερ μάρκετ.

Το προφίλ των online καταναλωτών

Το 16% των πελατών σούπερ μάρκετ δηλώνει ότι το 2015 αγόρασε μέσω διαδικτύου κάποιο προϊόν το οποίο παλαιότερα αγόραζε αποκλειστικά από τα φυσικά καταστήματα. Τα προϊόντα που προτιμούν να αγοράζουν μέσω ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν κυρίως προϊόντα εκτός της κατηγορίας των τροφίμων, όπως είδη προσωπικής υγιεινής, απορρυπαντικά, καθαριστικά για το σπίτι, βρεφικά προϊόντα, είδη για κατοικίδια, είδη σπιτιού και δευτερευόντως αναψυκτικά, καφέδες και συσκευασμένα τρόφιμα.

Το 24% δηλώνει ότι το 2016 θα αγοράσει μέσω διαδικτύου κάποιο προϊόν που πριν αγόραζε μονάχα σε φυσικά καταστήματα. Από αυτό το στοιχείο φαίνεται και η δυναμική ανάπτυξης που έχει το συγκεκριμένο κανάλι πώλησης, καθώς υπάρχει μία αξιόλογη ομάδα καταναλωτών (1 στους 4) η οποία αποτελεί τη βάση για τη μελλοντική ανάπτυξή του.

Το προφίλ αυτών των καταναλωτών είναι κυρίως νέοι οικογενειάρχες με μικρά παιδιά, νεαρά ζευγάρια ή εργένηδες που ζουν στα αστικά κέντρα, φανατικοί των ηλεκτρονικών μέσων και e-shoppers, καθώς και κυνηγοί προσφορών και εκπτώσεων. Σε μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται στο ότι προς το παρόν τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα εξυπηρετούν κυρίως τους κατοίκους των μεγάλων αστικών κέντρων και λιγότερο όσους ζουν στην περιφέρεια.

Και ψηφιακό το μέλλον του λιανεμπορίου ειδών πρώτης ανάγκης

Η συνδυαστική στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων των ερευνών του ΙΕΛΚΑ δείχνει -παρότι σε πολύ χαμηλά ποσοστά- μία σαφέστατα αυξητική τάση των σταθερών-συστηματικών (μη περιστασιακών) αγοραστών προϊόντων σούπερ μάρκετ μέσω του ίντερνετ. Σύμφωνα με την ανάλυση το ποσοστό αυτών των αγοραστών αυξήθηκε από 3% σε 4% την τριετία 2013-2015 και αναμένεται να ξεπεράσει το 5% ώς το 2017.

Βέβαια τα ποσοστά αυτά είναι χαμηλά, δεδομένου ότι πλέον το 30% του ενεργού πληθυσμού στην Ελλάδα είναι εξοικειωμένο με το ηλεκτρονικό εμπόριο. Σε κάθε περίπτωση τα μερίδια των online πωλήσεων παραμένουν αρκετά χαμηλότερα και από αυτά τα ποσοστά, καθώς οι καταναλωτές που είναι on line αγοραστές εξακολουθούν να αγοράζουν μεγάλο μέρος της αξίας των αγορών τους από τα παραδοσιακά κανάλια πώλησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι διεθνώς το ηλεκτρονικό εμπόριο για τα είδη σούπερ μάρκετ, παρότι διατηρεί χαμηλά μερίδια αγοράς, παρουσιάζει αξιόλογη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και οι εκτιμήσεις για την παγκόσμια αγορά των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ αναφέρουν ότι θα αναπτυχθεί από 36 δισ. δολάρια το 2014 σε 100 δισ. ώς το 2018.

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή: makthes.gr

Σχόλια